Het virus 'No Shows'

Uit de gastreis ontstaat de oplossing


Deze week besteed de Koninklijke Horeca Nederland aandacht aan de 'no shows' bij restaurants. Onder de titel 'Minder no shows. KHN geeft tips'.
Daarin vielen mij een aantal zaken op. 

1. Hoe ernstig is deze case?  
Grofweg een verliespost van 0,25 tot 1 %!
Want zo staat er: "60% van de ondervraagden heeft eenmaal per maand een no show ( 1 op ca 400 reserveringen) en 30 % heeft eenmaal per week (1 op 100 reserveringen). 
In verschillende andere sectoren is dit verliescijfer een droom! Verliezen van 5 tot 8 % die  als 'normaal' worden gerekend. 

Maar ik ben het met de restauranthouder eens: elke lege tafel ziet er niet uit en is er een teveel. 

2. Er wordt niet vanuit de klant gedacht.
Ik beken kleur, ook wij hebben al de aangehaalde 'oplossingen' in WeReserve gebouwd. 
Maar we zijn verder gaan denken op verzoek van enkele restauranthouders. Er zijn namelijk al genoeg 'oplossingen' die niet echt helpen. 

Zit de oorzaak niet dieper? Om dat helder te krijgen is het gedrag van gasten leidend. Dus stellen wij onszelf een uitdaging, hoe krijgen we hun gedrag in beeld?

Want wat zou het toch fantastisch zijn als je gasten vooraf aangeven dat ze niet (kunnen) komen!

Wij zetten daar The customer Journey of de gastreis voor in. Een methode die vaak zijn effecten heeft bewezen in praktijkcases. Voor de case 'no shows' is het moment dat de gast dreigt af te haken van groot belang om een mogelijke oplossing te creëren.
We hebben net de eerste restauranthouders gevonden om dat in de praktijk te testen. Het kost hen echt minimale extra inspanningen.
Maar de resultaten en daaruit de mogelijke oplossingen moeten uit een bredere praktijk komen. 
Dus als je van no shows af wilt of ben je geïnteresseerd hoe we het aanpakken? Meld je aan via info@wereserve.nl. om mee te werken aan onze praktijkcase zodat we dit virus kunnen gaan tackelen in de toekomst.
Hoe meer restaurants mee doen, hoe stabielere de mogelijke oplossing wordt.
Thnx! En, je hebt geen WeReserve-account nodig!


p.s.Schade verhalen. 
Hoe logisch het ook lijkt vanuit juridisch oogpunt. Het is onze ervaring dat als je als restaurant je imago snel om zeep wilt helpen je deze 'tip' moet gebruiken. In een wereld waarin het moraal verschuift en een overvloed aan aanbieders is, is de klant geen koning maar keizer.  
Hoe vervelend ook voor de restauranthouder; Ik zie deze scene al voor me. 
Beeld je in; een Facebook post van Jaap naar zijn vrienden nadat hij een claim heeft ontvangen: 
"Afgelopen week niet op komen dagen bij restaurant ..... sturen ze me nu een schadeverhaal met UVH-voorwaarden, nou dat is toch belachelijk, wat een k..... zaak. 
LET OP! DAAR MOET JE GEWOON NIET RESERVEREN". 

Hans Slaats