Machtspositie reserveringssystemen horecamarkt.

Onze mening daarover en og wat meer

Twee weken geleden werd ik gebeld door de Restaurantkrant voor een interview over de commotie in de horeca-markt betreffende de machtspositie van enkele reserveringssystemen. Deze schalen in hoog tempo op, nemen elkaar over en domineren zo de restaurantmarkt. Wat wij, met ons product WeReserve, daar van vinden en hoe wij daarmee om gaan? 

Het definitieve artikel in de Restaurantkrant is bondig samengevat door de schrijfster, dan is het jammer dat 'jouw essentie' toch niet goed uit de verf komt, maar gelukkig kon ik een fan (restauranthouder) van ons ook 'spreektijd' geven. En fans zijn goud waard! Vind je het interessant? Klik hier voor het hele artikel 

Voordat ik aangeef wat wij er echt van vinden, enkele indrukken uit de markt van restaurants:
1. Een deel van de restauranthouders denkt dat de gast graag persoonlijk iemand aan de lijn wil hebben, de zogenaamde gastvrijheid. Reserveringssystemen hebben al lang het tegendeel bewezen. Mensen kopen 24/7 schoenen, een auto of belastingadvies in. Als je een restaurant wilt reserveren, kan dat in nog teveel gevallen telefonisch na 14:00 uur. (?)
2. Terwijl uit een onderzoek van Telefoonboek.nl blijkt dat 77 procent van hen onbereikbaar is. Die zijn niet aanwezig of hebben het druk met hun voorbereidingen. En lopen vele gasten mis, wat doodzonde is.

Dan nog even in het kort wat wij ervan vinden, van die monopolisten: 
1. Ouderwets en schandalig dat zij enkel denken in winstmaximalisatie en geen win-win voor ogen hebben. (old school business)
2. Blij dat technologie├źn zo snel ontwikkelen en de mogelijkheid bieden om daar verandering in te brengen. 
3. Jammer dat veel horeca-ondernemers elementen van het moderne ondernemen niet kennen - efficiency door digitaliseren - dus overgeleverd zijn aan monopolisten die hun strategie doorvoeren. 
4. Apart dat er een flinke klaagzang van restauranthouders in landelijke en locale media verschijnt over gedwongen en dure prijsafspraken, maar dat er maar zeer weinig echte ondernemers zijn die overstappen naar een voor hen beter oplossing. Blijkbaar wordt het menu niet zo heet gegeten als ....

Dus neem contact op. Wij zijn al een eind op weg.......